جهت مشاوره با شماره های 09127540027 (موبایل کالای دیجیتال و لوازم خودرو) - 09186530071 (لوازم خانگی ،لپ تاپ و سایر کالاها) در تماس باشید -

 

 

نسخۀ جدید سیستم عامل گوگل توسط افراد بسیاری مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته است. به نظر می‌رسد سامانۀ اعلانات اندروید نوقا، قابلیت‌های چندوظیفگی و موارد ظاهری اندک دیگری در این نسخه بهبود یافته است. اما اگر آن را با نسخه‌های قبلی مقایسه کنیم، تغییرات ظاهری چندانی به چشم نمی‌خورد و این مسئله در نگاه اول شاید کمی دلسردکننده به نظر برسد. با این حال اندروید نوقا با ویژگی‌های مثبت بسیاری ارائه خواهد شد. ما نیز در این جا قصد داریم بهترین ویژگی‌های آن را با یکدیگر بررسی کنیم.

برای پی بردن به ویژگی‌های جدید و بهبودیافتۀ اندروید نوقا، باید کمی عمیق‌تر و موشکافانه‌تر آن را بررسی کنیم. مصاحبۀ وب‌سایت معتبر Reddit با تیم مهندسی اندروید نشان می‌دهد که تغییرات در اندروید نوقا چندان هم کم نیست و ظاهرا شاهد ویژگی‌های بهبودیافتۀ بسیاری خواهیم بود. در ادامه نگاهی به مهمترین و بهترین ویژگی‌های این نسخه از اندروید خواهیم داشت.

1 پشتیبانی از Unicode 9 و ایموجی‌های جدید

Screenshot 108

گوگل در کنفرانس I/O امسال اعلام کرد که اندروید نوقا سورپرایزی ویژه برای علاقه‌مندان ایموجی خواهد داشت. پشتیبانی از Unicode 9 و بیش از 70 ایموجی جدید همان سورپرایز ویژه است. این مشخصات جزء اصلی هستۀ اندروید نوقا خواهند بود.

2. دستیار گوگل

nexus2cee_assistant_thumb

مدت‌های زیادی است که انسان سعی دارد عادت‌ها و رفتارهای خود را به برنامه‌ها و ربات‌ها یاد دهد و اکنون نیز گوگل با بروزرسانی دستیار شخصی خود “Google Assistant” تلاش خود را در این راستا بیشتر کرده است. ویژگی جدید اضافه شده این است که شما می‌توانید همانند چت کردن سوال‌های پیچیده‌ای از این دستیار بپرسید و به جای شنیدن پاسخ‌های مکانیکی، جوابهای تقریبا طبیعی و تخصصی را بشنوید. به عنوان مثال اگر شمارۀ پیراهن یک بازیکن را از دستیار گوگل بپرسید، این دستیار به قدری باهوش هست که به اطلاعات سالهای گذشته مراجعه کرده و بتواند پاسخ صحیح را به شما اعلام کند.

3. دکمۀ Clear All که همۀ ما منتظر آن بودیم

Android-N-Recent-Apps-AH-1-of-2

در این زمینه باز هم شاهد الگوبرداری گوگل از رابط کاربری شرکت‌های مختلف هستیم. اندروید خالص بالاخره به شما اجازه می‌دهد تمامی برنامه‌ها را تنها با یک کلیک ببندید.

4. برنامه‌های سریع

Android-N-instant-apps

به منظور نزدیکتر کردن توسعه‌دهندگان و کاربران، گوگل امکانی فراهم کرده تا افراد بتوانند بدون نصب برنامه، امکانات آن را تجربه کنند. بنابراین اگر بر روی لینک خارجی یک برنامه کلیک کنید، ابتدا به صفحۀ پلی استور گوگل منتقل خواهید شد و برنامه قبل از دانلود شدن برای شما اجرا می‌شود. همانند صفحات وب، این قابلیت باعث می‌شود تنها بخشی که برنامه به آن نیاز دارد دانلود شود و بنابراین در مصرف ترافیک شما صرفه‌جویی خواهد شد.

5. بروزرسانی‌های بدون نقص

Seamless-updates

معمولا بیشتر کاربران از ارائۀ بروزرسانی‌های متعدد خوشحال می‌شوند. اما بیشتر اوقات، فرایند بروزرسانی یعنی دانلود، نصب، ریست شدن و صبر زیاد بسیار خسته‌کننده است. گوگل در راستای ارتقای کیفیت تجربۀ کاربران، تصمیم گرفته بروزرسانی‌های بدون نقص را برای آنها به ارمغان آورد. در این روش جدید، بروزرسانی به صورت نامحسوس دانلود شده و در نوبت بعدی بوت شدن، خود به خود نصب خواهد شد.

6. تجربۀ واقعیت مجازی برای اندروید نوقا

DaydreamHome.0.0

با اطلاعاتی که اکنون در اختیار ما قرار دارد، می‌دانیم گوگل واقعیت مجازی را بسیار جدی گرفته است. اکنون نیز غول جست‌و‌جوی دنیا یک رابط کاربری اختصاصی را برای اندروید نوقا معرفی کرده است. این پلتفرم جدید Daydream نام دارد و همین حالا نیز در حال توسعه است.

7. مولتی‌تسکینگ متفاوت

True-multiwindow-multitasking

اگر صفحۀ بررسی کلی (overview) را باز کنید و انگشتتان را به مدت طولانی بر روی عنوان یک برنامه فشار دهید، می‌توانید فعالیت انجام شده را به قسمت پررنگ صفحه نمایش انتقال داده و برنامۀ مورد نظر را به حالت چند-پنجره (multi-window) ببرید. اگر انگشتتان را به مدت طولانی بر روی دکمۀ overview فشار دهید، دستگاه برنامۀ مورد نظر را خود به خود به حالت multi-window خواهد برد. همچنین شما اکنون می‌توانید هنگامی که دو برنامه در صفحه باز هستند، اطلاعات را از یکی از آنها بکشید و به دیگری انتقال دهید. اندروید نوقا برنامه‌ها را به صورت کنار هم یا بالا و پایین یکدیگر (بسته به حالت استفادۀ افقی یا عمودی) نمایش می‌دهد. همچنین تلویزیون‌ها و دستگاه نکسوس پلیر می‌توانند با استفاده از حالت تصویر-در-تصویر، محتوای نمایشی را هنگام کار کردن با برنامه‌ای دیگر به صورت پنجره‌ای کوچک به کاربر نشان دهند. به علاوه، تولیدکنندگان تبلت اکنون می‌توانند حالت freeform را فعال کنند. کاربر با استفاده از این حالت می‌تواند اندازۀ برنامه‌ها را به صورت دلخواه درآورد.

8. اعلانات دسته‌بندی‌شده

279-a6c2eaca4e42aef6769aebf400023b95

اندروید نوقا به جای نشان دادن اعلانات بر اساس زمان، آنها را در برنامۀ مربوطه (به عنوان مثال برنامۀ پیام‌رسان) دسته‌بندی می‌کند. این اعلانات می‌توانند با استفاده از عمل کشیدن (swipe) و با کلیک بر روی دکمۀ expansion به صورت پیش‌نمایش نشان داده شوند، بنابراین شما با استفاده از این روش می‌توانید کل پیامها را از همان نوار اعلانات مشاهده کنید.

9. پاسخ مستقیم به اعلانات

direct_reply_android_n_2

گوگل در راستای ارتقای بخش اعلانات، امکانی را فراهم کرده که کاربر با استفاده از آن می‌تواند به صورت مستقیم در همان نوار اعلانات به پیامها پاسخ دهد. همانطور که قبلا اشاره کردیم، کاربر می‌تواند کل متن پیام را در همان نوار اعلانات مشاهده کند.

10. تعویض برنامه‌ها با استفاده از دکمۀ overview

android-7.0-multitasking

در این نسخه از اندروید، شما می‌توانید حتی بدون لمس صفحه و با استفاده از دکمۀ overview برنامه‌های مختلف را با یکدیگر جابه‌جا کنید که راه بسیار آسانی به نظر می‌رسد.

11. گزینه‌های بیشتر در بخش تنظیمات سریع

android-7.0-nougat-notification-bar

اگر نوار اعلانات را به سمت پایین حرکت دهید، مشاهده خواهید کرد که گزینه‌های بیشتری در اختیار شما قرار گرفته است. چرخش خودکار، ساعت، باتری و دیگر گزینه‌های جدید همراه با امکان ویرایش از امکانات جدید اضافه شده هستند.

12. ذخیره‌کنندۀ داده‌ها

ap_resize (1)

این ویژگی نیز برگرفته از رابط کاربری تولیدکنندگان مختلف است. ویژگی ذخیره‌کنندۀ داده‌های جدید باعث می‌شود استفادۀ برنامه‌ها از دیتای سیم‌کارت و سیستم رومینگ کاهش یابد. این ویژگی استفادۀ برنامه‌ها از دیتای پس‌زمینه را مسدود می‌کند و بنابراین دیتای کمتری مصرف خواهد شد. کاهش کیفیت تصویر ویدیوهای در حال پخش و به تعویق انداختن ذخیرۀ اطلاعات از جمله کارهایی هستند که برای کاهش مصرف دیتا در تظر گرفته شده است. اگر تمایل داشته باشید محدوذیت برنامۀ خاصی را برطرف کنید، می‌توانید این کار را از طریق منوی “ذخیره‌کنندۀ داده‌ها” انجام دهید.

13. جستجوگر فایل پیشرفته

File-manager

با اینکه هنوز جستجوگر فایل در قسمت “تنظیمات> حافظه > جستجو” پنهان است، اکنون قابلیت‌های پیشرفته‌تری به آن اضافه شده و می‌تواند فایل‌های بیشتری را به راحتی کپی کرده و شما را راحت‌تر به پوشۀ مورد نظر هدایت کند.

14. کالیبره کردن صفحه نمایش

ap_resize (2)

همانند رابط کاربری بسیاری از تولیدکنندگان، اندروید نوقا اکنون به جای حالت‌های پیش‌فرض “گرم”، “سرد”، “فیلم”، “عکس” و…به شما اجازه می‌دهد تنظیمات صفحه نمایش را به دلخواه خود تغییر دهید. این ویژگی در بخش “تنظیم‌کنندۀ رابط کاربری سیستم” یا همان System UI tuner قابل دسترس است. در نظر داشته باشید که این ویژگی در نسخۀ پنجم پیش‌نمایش اندروید نوقا حذف شده، بنابراین ممکن است در نسخۀ نهایی نیز خبری از آن نباشد.

15. بهینه‌سازی بیشتر انرژی

doze-power-saver-mode-android-7.0

ویژگی Doze که ما آن را از اندروید مارشمالو می‌شناسیم، در اندروید نوقا نیز وجود خواهد داشت. این ویژگی هنگام خاموش شدن صفحه نمایش، تمامی پردازش‌های پس‌زمینه را متوقف می‌کند و برنامه‌ها برای این ویژگی بهینه می‌شوند. این کار به معنای آن نیست که شما پیام‌ها و ایمیل‌های دریافتی را از دست خواهید داد. در اندروید نوقا علاوه بر ادامه داشتن این رویه، بر روی پروژۀ Svelte نیز سرمایه‌گذاری شده که باعث می‌شود سیستم عامل اندروید به رم کمتری برای اجرا شدن نیاز داشته باشد و کارها بهینه‌تر انجتم خواهند شد.

16. پشتیبانی بهتر از Java 8

Improved-Java-8-language-support

این ویژگی که از دید شما پنهان است، زبان Java 8 را به پلتفرم اندروید اضافه کرده است. برخی از ویژگی‌های Java 8 تنها در اندروید نوقا و نسخه‌های بالاتر وجود خواهند داشت.

17. بزرگنمایی صفحه نمایش

Screen-Zoom

کاربران در اندروید نوقا می‌توانند اندازۀ صفحه نمایش را تنظیم کنند. با این کار، اندازۀ آیکون‌ها نیز تغییر خواهد کرد که نکتۀ مثبتی برای کاربران با دید کم به شمار می‌رود. البته کوچک کردن آیکون‌ها به جای خاصی محدود می‌شود و نمی‌توان آنها را بیش از حد کوچک کرد.