رارداد بین سایپا و سیتروئن به امضا طرفین رسید. اردیبهشت ماه سال گذشته بود که خبر بستن یک قرارداد بین دو کمپانی خودروساز در راس خبرهای تکنولوژی قرار گرفت و اکثر خبرگزاریهای داخلی آن را پوشش دادند. این خبر از آن جهت حائز اهمیت بود که یکی از طرفین قرار داد، یکی از بزرگترین کمپانیهای خودروساز داخلی بود.
مهندس سعید مدنی، مدیرعامل وقت گروه خودروسازی سایپا در آن زمان اعلام کرد که این شرکت در حال مذاکره برای انعقاد قرارداد با سیتروئن فرانسه است. او در آن هنگام اظهار داشت که اگر مذاکرات 1+5 به نتیجه درستی نرسد، هیچ قراردادی بین دو شرکت اتفاق نخواهد افتاد. او در ادامه اضافه کرد که قرارداد بین سایپا و سیتروئن برای تولید مدل جدیدی با نام B73 صورت خواهد گرفت.
قرارداد بین سایپا و سیتروئن به امضا طرفین رسید. خودروهای جدید فرانسوی در راه بازار خودروی ایران
همه چیز بهآرامی پیش رفت تا اردیبهشت ماه امسال نیز یکبار دیگر خبر انعقاد قرارداد بین سایپا و سیتروئن مطرح شد، این بار نیز این خبر از طرف مدیرعامل شرکت سایپا به گوش رسید؛ اما این بار از سوی دکتر مهدی جمالی که بهعنوان مدیرعامل جدید در این جایگاه نشسته است. جمالی درباره همکاری با کمپانی سیتروئن گفت: “ قرارداد همکاری با سیتروئن خرداد ماه امسال امضا میشود. همکاریهای بینالمللی سایپا بهخوبی پیش میرود و امیدواریم که این مذاکرات با آرامش به مقصد نهایی برسد.”
31 تیرماه 1395 قرارداد بین دو شرکت سایپا و سیتروئن به امضای طرفین رسید و با به امضا رسیدن این قرارداد افق جدیدی در زمینه طراحی، تولید خودرو و صادرات آن به روی سایپا گشوده شد.
امضا قرارداد بین گروه خودروسازی سایپا با کمپانی پژو سیتروئن در وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت. محمدرضا نعمتزاده که سکان این وزارتخانه را در دست دارد، ابراز امیدواری کرد که تا دو ماه دیگر قرار داد نهایی بین سایپا و Citroën به امضا رسیده و دو طرف همکاری خود را آغاز کنند. او در ادامه افزود: همانطور که ایران اجازه میدهد تا سرمایهگذاران خارجی وارد بازار کشورمان شوند، بهتبع آن، آنها نیز باید دروازههای بازار خود را به روی محصولات مشترک تولید شده باز گذارند.
نعمت زاده گفت که برنامههایی پیش بینی شده تا خودروسازان داخلی بتوانند از تجربیات این کمپانی فرانسوی استفاده کرده و آموزشهای لازم نیز به قطعه سازان داخلی داده شود. او همچنین به این نکته نیز اشاره کرد که موتور جدیدی که در کمپانی سیتروئن در حال توسعه بوده در ایران نیز ساخته خواهد شد؛ اما شروع این اتفاق احتمالا در سال 2019 بوده و بهتدریج در 2020 تولید بیشتر قطعات در ایران انجام خواهد شد.
در قرار داد بین سایپا و سیتروئن 50 درصد از سهام سایپا کاشان به خودروساز فرانسوی تعلق میگیرد. برخی از کارشناسان بر این باورند که با ورود این غول خودروساز فرانسوی، تولید خودروی Citroën DS3 و Citroën C-Zero چندان دور از ذهن نخواهد بود.
مدل Citroën C-Zero
شرکت سیتروئن در سال ۱۹۱۹ توسط آندره سیتروئن تاسیس شده و هشت سال بعد از آن به بزرگترین کمپانی خودروساز اروپا و چهارمین در جهان تبدیل شد. این کمپانی، خودروی Citroën DS3 را در سال 2009 و به مناسبت نودمین سالگرد تاسیس شرکت راهاندازی کرد. همان خودرویی که پیش بینی میشود شاید بتواند برای تولید انبوه توسط خودروسازی سایپا وارد بازار ایران گردد.
از شنیدهها اینگونه میتوان استنباط کرد که اگر بخت و اقبال یار باشد، میتوانیم خودروی 7 سال پیش اروپا را در کشورمان خریداری کنیم. مسلما باید شکاف ایجاد شده بین کشورهای پیشرفتهی جهان با کشور عزیزمان را با تلاش و پشتکار بیشتری پر نمود. امیدواریم که انعقاد قرار داد بین سایپا و سیتروئن بتواند دقالبابی باشد تا دروازههای صنعت خودروسازی کشورمان به روی غولهای بزرگ ماشینسازی جهان، هرچه سریعتر باز شده و در یک فضای رقابتی سالم خودروساز داخلی ما نیز مجبور شود برای عقب نماندن از رقبای خارجی محصولی باکیفیت و استانداردهای روز دنیا ارائه دهد. مطمئنا همه مخالفان و موافقان این قبیل سیاستگذاریها نیز تائید میکنند که لیاقت یک ایرانی بیشتر از این حرفها خواهد بود.
مدل Citroën DS3