جهت مشاوره با شماره های 09127540027 (موبایل کالای دیجیتال و لوازم خودرو) - 09186530071 (لوازم خانگی ،لپ تاپ و سایر کالاها) در تماس باشید -

 

 

ظاهرا آخرین نسخۀ اندروید به مشکلی بزرگ برخورد کرده است. بر اساس آخرین اطلاعات رسمی از سوی گوگل، اندروید مارشمالو تنها روی بخشی از گوشی‌های هوشمند در سراسر دنیا نصب شده که ناامید‌کننده به نظر می‌رسد. بعد از گذشت 10 ماه از معرفی رسمی و 9 ما از ارائۀ آن، آمار ارائه شده نگران‌کننده و دلسرد‌کننده است. در این مقاله به بررسی مشکلاتی بر سر راه اندروید قرار دارد می‌پردازیم و تلاش می‌کنیم مسائل مختلف را ریشه‌یابی کنیم، پس با ما همراه باشید.

داده‌ها

4 سال پیش درست در اواسط سال 2012 میلادی، گوگل تصمیم گرفت داده‌های ماهانۀ نسخه‌های فعلی اندروید را در سایت توسعه‌دهندگان این سیستم عامل منتشر کند. به غیر از مهر ماه دو سال پیش و تیر ماه سال گذشته، این داده‌ها در 4 سال گذشته مرتبا منتشر شده‌اند. بدون شک نمودارهای گوگل به خوبی و به طور ثابت بروزرسانی شده‌اند. اگر به آرشیو اینترنت مراجعه کنید، داده‌های منتشر شده طی 4 سال گذشته را خواهید یافت. این کار بسیار خوب انجام شده است و حتی خوشبین‌ترین تحلیلگران نیز چنین نظمی را پیش‌بینی نمی‌کردند. با این حال همانطور که قبلا گفتیم، اندروید مارشمالو مشکلاتی جدی و نگران‌کننده دارد.

Android-versions-installed-base-history

همانطور که ملاحظه می‌کنید، 9 ماه بعد از ارائه اندروید مارشمالو توسط گوگل، تنها 13.3 دستگاه‌های هوشمند این نسخه را اجرا می‌کنند. این رقم به طور نگران‌کننده‌ای پایین است و اطلاعات زیر نیز این مسئله را اثبات می‌کند:

  • اندروید لالیپاپ طی 9 ماه بر روی 23.5 درصد از دستگاه‌ها نصب شده بود (76.7 درصد عملکرد بهتر)
  • اندروید کیت‌کت طی 9 ماه بر روی 20.9 درصد از دستگاه‌ها نصب شده بود (57.1 درصد عملکرد بهتر)
  • اندروید جلی‌بین طی 9 ماه بر روی 25 درصد از دستگاه‌ها نصب شده بود (88 درصد عملکرد بهتر)

محاسبات نشان می‌دهد عملکرد اندروید مارشمالو به طور متوسط 73.9 درصد ضعیف‌تر از دیگر نسخه‌های این سیستم عامل بوده است. یک جای کار می‌لنگد، اینطور نیست؟

نکتۀ تعجب‌براگیز

بعد از اندروید کیت‌کت، بروزرسانی‌های سالانۀ اندروید با سازگاری خوبی ارائه می‌شوند. درست است که تولیدکنندگان مختلف هرکدام روشها و سیاست‌های متفاوتی برای ارائۀ بروزرسانی‌ها دارند، اما این دلیل خوبی برای روند کند فراگیر شدن اندروید مارشمالو نیست. اگر واقع‌بینانه به مسئله نگاه کنیم، حتی ورود دستگاهی مانند گلکسی نوت 7 به بازار که بسیاری انتظارش را می‌کشند نیز نمی‌تواند ورق را به سمت این نسخه از اندروید برگرداند.

android-m-boot-animation-galaxy-696x392

حتی اگر فرض کنیم خانوادۀ موتو زد موتورولا نیز بتواند در کنار گلکسی نوت 7 موفق عمل کند، باز هم اندروید مارشمالو پیشرفت چندانی را تجربه نخواهد کرد. به هر حال واقعیت این است که اکنون 1 میلیارد دستگاه اندرویدی در سراسر دنیا فعال هستند. آمار این نسخه به حدی ناامیدکننده است که در بهترین حالت نیز نهایتا پشت سر دیگر نسخه‌های مطرح اندروید قرار خواهد گرفت.

چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

راستش را بخواهید، نمی‌توان به طور دقیق در این باره اظهار نظر کرد. شاید تولیدکنندگان در حال فراهم کردن شرایط برای ارائۀ آسانتر این نسخه باشند، شاید هم شرکت‌های مختلف برای پیاده‌سازی رابط کاربری خود بر روی اندروید مارشمالو با چالش‌هایی مواجه شده‌اند. دلیل دیگر می‌تواند این باشد که نسخه‌های اندروید فعلی به حدی از بلوغ و تکامل رسیده‌اند که کاربران دیگر برای بروزرسانی‌های جدید ضرورتی احساس نمی‌کنند.

android-marshmallow-features

به علاوه، گوشی‌های هوشمند در سالهای اخیر پیشرفت زیادی داشته‌اند و امروز نیاز به خرید گوشی جدید کمتر از سوی کاربران احساس می‌شود. تولیدکنندگان نیز معمولا دستگاه‌های قدیمی را کمتر از محصولات جدید مورد توجه قرار داده و بروزرسانی‌ها را به ندرت برای آنها ارائه می‌کنند. به هر حال اگر اندروید کیت‌کت شما به راحتی اجرا می‌شود و دوربین گوشیتان نیز عملکرد خوبی دارد، شاید تا مدت‌ها به نسخۀ جدید اندروید فکر نکنید. در عین حال بسیاری از افراد هم هستند که دوست دارند طعم‌های جدید اندروید را تجربه کنند