وقتی از خیابانهای پایتخت میگذرید، مطمئنا نظارهگر چندین خودرو آلمانی از جمله پورشه پانامرا خواهید بود؛ این خودرو که در کشورمان از محبوبیت بالایی برخوردار است، بهعنوان اولین سدان پورشه و البته یکی از زشتترین محصولات تاریخ این کمپانی شناخته میشود.
پورشه پانامرا 2017 دیگر مثل سابق نیست!
تمامی خصوصیات پانامرا، بسیار پویا هستند و همین موضوع آن را به یکی از خوبهای بازار تبدیل کرده. سریع، راحت و بسیار بزرگتر از خودرویی نظیر پورشه 911؛ اما اجماع همهی این موارد در اولین نسل پانامرا، نمای ظاهری را ایجاد کرد که بههیچوجه قابلقبول نبود. حال به نظر میرسد متخصصین پورشه از ابن موضوع واقف هستند و نسل دوم را بهتر از قبل تولید کردهاند. این خودرو بلندتر، پهنتر و با ارتفاع بیشتری نسبت به قبل طراحی شده که در کنار قوس زیبایی در پشت، نمای ظاهری بسیار خوشایندی را پدید آورده است.
طراحان پورشه استاد ظریفکاری هستند! آنها طراحی خودرو را تغییر میدهند با اینکه هیچ تغییر انقلابی در آن رخ ندهد. این موضوع در پانامرا جدید نیز شدیدا احساس میشود. در نگاه اول همهچیز شبیه به نسل قبلی به نظر میرسد اما در واقع تغییرات کوچک اما موثری در آن پدید آمده است.
مهمترین دگرگونی که نسل جدید تجربه کرده، بدنهای تماما آلومینیومی است. همچنین سپر و بهطورکلی طراحی چراغهای LED جلویی دستخوش تغییرات قابل درکی شدهاند. آنچه بیش از همهچیز به چشم میخورد، اضافه شدن خطوط بیشتر روی بدنه است که موجب شده نمای ظاهری پانامرا بسیار جذابتر از گذشته به نظر برسد.
در پشت خودرو نیز گرافیک کلی چراغها با تغییر مواجه شدهاند تا اولین چیزی که به نظر میرسد، اتصال دو چراغ کشیده در این خودرو باشد. در واقع تغییری اینچنینی در نمای پشتی پانامرا، باعث تفکیک راحت آن از مدل قدیمی شده است. مضاف بر آن، صندوقعقب بازطراحی شده تا خطوط نامتوازنی که در نسل قبل شاهد بودیم، به نمایی چشمنواز مبدل شود.
در فضای داخلی، همهچیز به اندازهی کافی فنّاورانه شده است. در واقع با اینکه برخی اجزای آنالوگ به آن اضافه شده، اما با این حال آخرین نسخهی پانامرا بسیار مدرن و مملو از تکنولوژیهای جدید هستند. کنسول میانی سادهتر و زیباتر از نسل قبلی طراحی شده و دارای نمایشگر 12.3 اینچی است که با اپل CarPlay جفت میشود اما هنوز صحبتی از پشتیبانی Android Auto به میان نیامده.
در پورشه پانامرا جدید همهی عوامل به شکل محسوس اما متعادل تغییر کردهاند. با این وجود پورشه که همیشه به سنتها اهمیت میداد، پشت آمپری آنالوگ که از مدل 356 سال 1955 الهام گرفته را برای جدیدترین خودرو خود تعبیه کرده. در جوار آمپر آنالوگ آن، دو نمایشگر دیگر قرار گرفتهاند تا پانامرا را بیش از پیش به یک اثر لوکس هنری تبدیل کند.
با اینکه پانامرا جدید انقلابی در طراحی ظاهری نداشت، اما مطمئنا این اتفاق در پیشرانهی آن اتفاق افتاده است. پانامرا 4S، موتور شش سیلندر V شکل 2.9 لیتری به همراه ىو توربو شارژر در زیر کاپوت جای داده که به آن توان 440 اسب بخار و گشتاور 405 پوند فوت را عطا میکندد.این خودرو، توانایی پیمودن صفر تا صد در عرض 4.4 ثانیه دارد که نهایتا بهسرعت 290 کیلومتر دست مییابد. مدل توربو پورشه پانامرا نیز قادر است با پیشرانهی V8 توئین توربو 4.0 لیتریاش، 550 اسب بخار قدرت و 567 پوند فوت گشتاور تولید کند و با وجود شتاب صفرتا صد 3.6 ثانیهای، درنهایت بهسرعت 305 کیلومتر برسد. با این حال، هردوی این مدلها از بستهی افزایش عملکرد کورنو پکیج برخوردار هستند که در صورت انتخاب آن، شتاب صفرتا صد حدود 0.2 ثانیه کاهش مییابد. هر دو نسخهی 4S و توربو بهصورت استاندارد با تمام چرخ متحرک و گیربکس هشت سرعتهی اتوماتیک دو کلاچه عرضه میشوند.
مدلهای 2017 پانامرا، در ماه ژانویه سال آینده عرضه خواهند شد. قیمت پایه برای هر دستگاه پانامرا 4S، حدود 100 هزار دلار و برای مدل توربو 148 هزار دلار در نظر گرفتهشده است.
البته خریداران ایرانی نباید منتظر عرضهی آن در کشورمان باشند؛ چراکه با توجه به قوانین جدید و منع ورود خودروهایی با حجم موتور بیشتر از 2.5 لیتر، پانامرا توربو و پانامرا 4S، جایی در بازار ایران نخواهند داشت