یکی از سران شرکت سونی به نام هیدیاکی نیشینو از دسته جدید کنسول پلی استیشن 5 رونمایی کرد که به جای دوال شاک ۵ (DualShock 5) از نام دوال سنس (DualSense) استفاده می کند. به گفته این مقام ارشد سونی، دسته دوال سنس هم اکنون به شرکت های سازنده بازی ارسال شده است تا تکنولوژی های به کارگرفته شده در دسته جدید PS5 را در بازی های پلی استیشن ۵ استفاده کنند.به گفته نیشینو، این کنترلر ارتباط قوی تری با گیمر دارد و احساس حضور مجازی او در جهان بازی های ویدیویی را تقویت می کند. در حقیقت وی اعتقاد دارد صدای سه بعدی پرجزئیات تولیدشده توسط Tempest 3D AudioTech پلی استیشن ۵ در ترکیب با ویژگی های دوال سنس باعث می شوند PS5 بهتر از همیشه مخاطب را درون بازی ها غرق کند. نیشینو دوال سنس را محصولی می داند که با حفظ ویژگی های مناسب دوال شاک5 (کنترلر کنسول پلی استیشن4 سونی)، بهتر کردنش و افزودن قابلیت های بیشتر به آن خلق شد.
دوال سنس از Haptic Feedback بهره می برد و به همین خاطر لرزش هایی به مراتب دقیق تر و قابل فهم تر از DualShock 4 دارد؛ برای مثال در یک بازی ریسینگ جدید، Haptic Feedback کاری می کند که لرزش واردشده به دست مخاطب دقیقا حرکت اتومبیل روی جاده ی خاکی، شنی یا آسفالت را یادآور شود. همچنین کنترلر مورد بحث از قابلیت Adaptive Triggers برای دکمه های L2 و R2 بهره می برد. موردی که سبب می شود بازیکن موقع انجام کارهایی همچون هدف گیری و شلیک با یک کمان یا سلاح گرم، تفاوت آن ها و کاهش و افزایش تنش را لمس کند.
درواقع وقتی کمانی را در دست بگیرید که کشیدن آن برای شخصیت اصلی آسان نیست، Adaptive Triggers برای نشانه گیری آن کمان از انگشتان شما فشار بیشتری را می طلبد؛ بدون اینکه بیش از حد یا به شکلی آزاردهنده چنین کاری را انجام دهد. جالب تر آن که هر دوی این ویژگی ها کاملا قابل شخصی سازی توسط سازنده های بازی ها هستند و این گونه می توان امیدوار بود که در سال های آتی به اشکالی خلاقانه تر از فرم عادی خویش هم مورد بهره برداری قرار بگیرند.
مقام ارشد سونی در توضیح به تغییرات اعمال شده در قسمت های پایینی کنترلر نسبت به دوال شاک ۴ گفت که این تغییرات بسیار ناچیز هستند. وی در ادامه توضیح داد زاویه ی برخی بخش های دوال سنس نسبت به کنترلر پلی استیشن ۴ تغییر اندکی داشته است. گویا در عین افزوده شدن ویژگی های جدید به دوال سنس، وزن آن نیز تا جای ممکن پایین نگه داشته شده و این بار سونی دقت بیشتری در طراحی باتری کنترلر داشته است. در مورد باتری نیز گفته شده که باتوجه به درگاه USB-C کنترلر با سرعت بالاتری نسبت به قبل شارژ می شود.
نخستین کنترلر رسمی با بدنه ی دورنگ کنسول های پلی استیشن سونی مکان قرارگیری Light Bar را نیز تغییر داد تا این بار در بالا و کناره های تاچ پد قرار بگیرد و بیشتر و بهتر دیده شود. همچنین سونی می گوید این کنترلر را پس از امتحان کردن صدها طرح مختلف ساخته و به گیمرهایی متعدد با سایز دست های مختلف اجازه ی امتحان کردن آن را داده است. همین هم باعث می شود که این شرکت ژاپنی به کارآمدی، قابل استفاده بودن همگانی و راحتی آن مطمئن باشد.
مقامات بخش پلی استیشن، دسته دوال سنس را دارای بهترین ارگونومی بین کنترلرهای این پلتفرم تا به امروز می دانند و امیدوار هستند که بازیکنان به سرعت، موقع تجربه ی بازی ها آن را به عنوان بخشی جداناشدنی از دست خود ببینند. جیم رایان، رئیس و مدیر اجرایی مرکز سرگرمی های تعاملی شرکت سونی توضیح داده است:
دوال سنس اصلاحاتی اساسی روی موارد ارائه شده توسط کنترلرهای قبلی ما انجام می دهد و نشان دهنده ی تمایل پلی استیشن به حرکت واقعی به سمت نسل بعد با PS5 است. این کنترلر درکنار دیگر ویژگی های خلاقانه ی پلی استیشن 5 تجربه ی گیمرها از بازی های ویدیویی را با گذر زمان دگرگون خواهد کرد؛ پلی استیشن همیشه پس زدن مرزهای «بازی کردن» را دوست دارد. خطاب به جامعه ی طرفدارها باید بگویم که از آن ها به خاطر به اشتراک گذاشتن هیجان شان برای عرضه ی PS5 در تعطیلات/اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی سپاسگزارم؛ به خاطر اینکه درکنار ما مشغول طی کردن این مسیر هستند. منتظر هستیم تا در ماه های آتی مواردی دیگر درباره ی PS5 همچون ظاهر آن را با شما به اشتراک بگذاریم.